رنگین‌کمانی‌های ایران در کانال‌پراید آمستردام

بنیاد «زمانه» که بیش از هرچیز از طریق وب‌سایت رادیو زمانه شناخته می‌شود با همکاری بنیاد «ژوپی‌آ» که به‌واسطه‌ی کارگاه خبر ژوپی‌آ آن را می‌شناسیم، برای نخستین‌بار در کانال‌پراید آمستردام با نام ایران و برای ایران شرکت می‌کنند.کانال‌پراید آمستردام در تاریخ پنجم ماه آگوست 2017 برگزار می‌شود.

سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ فراوانی تمایل به حضور در این مراسم باشکوه دارند، اما ظرفیت محدود برای حضور در این رویداد، کار را برای متقاضیان کمی دشوار می‌کند. ثبت‌نام از متقاضیان در ماه ژانویه آغاز می‌شود و طرح قایق پیشنهادی هم می‌بایست در همین زمان ارایه شود. تنها هشتاد قایق از میان تمامی ثبت‌نام‌شدگان امسال که تعداد آن‌ها 150 گروه می‌شد، توانستند امتیاز کافی برای حضور در مراسم را کسب کنند و قایق ایران یکی از آن‌هاست.

سایت رسمی پراید آمستردام، از قایق ایران به‌عنوان نخستین قایق مهم امسال نام برده‌است و روزنامه‌ی تلگراف، یکی از پرخواننده‌ترین روزنامه‌های هلند، حضور سه قایق با عنوان‌های «مبارزه با خودکشی»، «ایران» و «پناهندگان» را از برترین موضوع‌های امسال گی‌پراید برشمرده است.

کانال‌پراید آمستردام در سال ۲۰۱۶

هر‌ساله مراسم گوناگونی جهت آمادگی پذیرفته‌شدگان برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان امسال هم پس از حضور در این برنامه‌ها، می‌بایست قایق تزیین شده را پیش از برگزاری کانال‌پراید جهت بازدید آماده کنند.

نخستین کانال‌پراید آمستردام پس از پشت‌سرگذاشتن راه طولانی در مسیر دست‌یابی به حقوق برابر اقلیت‌های جنسی، با هدف جشن‌گرفتن آزادی و تنوع و نه تظاهرات علیه حقوق برابر و تبعیض، در آگوست 1996 برگزار شد. از آن زمان به بعد، هرساله شاهد برگزاری چندین مراسم در خصوص حقوق اقلیت‌های جنسی و برای ایشان در کشور هلند هستیم. شنبه صورتی (Pink Saturday)، نام نخستین مراسمی است که سالانه یکی از شهرهای هلند میزبانی آن را برعهده دارد و سابقه‌ی طولانی‌تری نسبت به گی‌پراید آمستردام که در ماه آگوست برگزار می‌شود، دارد.

«زمانه» که با همکاری «ژوپی‌آ» برای نخستین‌بار در گی‌پراید آمستردام حضور خواهد‌ داشت، تشکیلاتی است که در رادیو و وب‌سایتی خود، برای عرضه‌ی اخبار، گزارش، گفت‌وگو و تحلیل درباره‌ی موضوع‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظری فعالیت می‌کند. رادیو زمانه از مرداد ماه ۱۳۸۵ (اوت ۲۰۰۶)، فعالیت خود را آغاز کرد. محور اصلی فعالیت‌های «زمانه» پشتیبانی از کوشش‌های فعالان حقوق بشر و جامعه‌ی مدنی در ایران ا‌ست.

«ژوپی‌آ» نام بنیادی است که کار خود را در سال ۱۳۸۹ (۲۰۰۹) با همکاری و حضور داوطلبانه‌ی شماری از وبلاگ‌نویسان رنگین‌کمانی، فعالان حقوق کوییر و برنامه‌ریزان حرفه‌ای در قالب «گروه خبری ژوپی‌آ» که رسانه‌ی خبری آن‌لاینی است، با هدف آگاهی‌رسانی در زمینه‌ی حقوق جنسی در ایران و خاورمیانه آغاز به کار کرد. ژوپی‌آ حق فرد برای دسترسی آزاد و مطمئن به اطلاعات و آگاهی را به رسمیت می‌شمارد و در این راه برای فراهم‌آوری آزاد و شفاف داده‌های پیرامون موضوع‌های مرتبط با جنسیت، گرایش جنسی، هویت جنسیتی، حقوق و قوانین مرتبط و مواردی از این دست کوشش می‌کند.

ویدیوی زیر از مراسم برگزاری اعلام قایق‌های منتخب توسط سازمان گی‌پراید آمستردام منتشر شده است:

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *