نشست سران ناتو در بروکسل، پایتخت بلژیک یک مهمان ویژه داشت؛ این مهمان ویژه کسی نبود جز بانوی اول لوکزامبورگ؛ بانویی که نه لوکزامبورگی بود و نه زن.

گوتیه دستونه معمار بلژیکی و همسر اگزاویه بتل، نخست وزیر لوکزامبوگ همسرش را در نشست سران ناتو که در بلژیک برگزار شد، همراهی کرد. حضور او در طول کنفرانس به همراه زنان سایر رهبران جهان، سوژه خبری بسیاری از رسانه‌های جهان شد.

اگزاویه بتل نخست‌وزیر کنونی لوکزامبورگ، متولد 3 مارس 1973 و عضو حزب دموکراتیک این کشور است.او در سال 2013 و پس از نوزده سال نخست‌وزیری ژان-کلود یونکر به این سمت انتخاب شد. بتل پیش از آن شهردار شهر لوکزامبورگ، پایتخت دوک‌نشین لوکزامبورگ بود. اگزاویه بتل نخستین نخست‌وزیر همجنس‌گرای لوکزامبورگ و سومین نخست‌وزیر همجنس‌گرای اروپا پس از یوهانا سیگورداردوتیر، نخست‌وزیر پیشین ایسلند و الیو دی روپو، نخست وزیر بلژیک است. اگزاویه بتل و در 15 می 2015 با یکدیگر ازدواج کردند.

اگزاویه بتل هیچ‌گاه همجنسگرایی خود را پنهان نکرد و پس از ازدواج با گوتیه دستونه نیز گفت: «به من تنها یک بار شانس زندگی کردن داده شده است و قصد ندارم همین یک بار زندگی را پنهانی زندگی کنم.»

اگزاویه بتل پیش از ازدواجش به یک تلویزیون بلژیکی نیز گفت:«می‌توانستم همجنسگرا بودنم را پنهان کنم یا تا آخر عمر آن را سرکوب کنم و با ناخشنودی زندگی کنم… اما به خودم گفتم اگر می‌خواهی سیاستمدار باشی و در این حرفه صداقت داشته باشی، باید با خودت روراست باشی و خودت را همان طور که هستی بپذیری»

ازدواج رسمی همجنسگرایان از اول ژانویه سال 2015 در لوکزامبورگ قانونی شد. قبل از آن نیز ثبت زندگی مشترک همجنسگرایان از سال 2010 قانونی بوده است.