سمینار “سازمان فرانٌرم گرایان ماناو” به مناسبت روز جهانی مبارزه با همجنس گرا، دوجنس گرا و ترنس ستیزی

روز دوشنبه ۲۵ مای ۲۰۱۵(۵ خرداد ۱۳۹۴)، سمینار “سازمان فرانٌرم گرایان ماناو”، سازمانی که در کشور سوئد درحوزه ی حمایت از جامعه ی انسانی همجنس گرایان، دوجنس گرایان، ترنس ها و به طور کلی فراجنسی / جنسیتی ها فعالیت دارد، به بهانه ی “روزجهانی مبارزه با همجنس گرا، دوجنس گرا، ترنس و انسان ستیزی” با نمایش فیلم “رانده

از ایران” آغاز شد. این فیلم برنده ی بهترین مستند سال ۲۰۱۴ در جشنواره ی فیلم نور آمریکا و به کارگردانی فرید حائری‌نژاد ساخته شده است. “رانده از ایران” روایتی ست از وضعیت پناهجویان دگرباش (زنان و مردان همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و تراجنسیتی).

سازمان فرانٌرم گرایان ماناو

سازمان فرانٌرم گرایان ماناو

 

“پس از آن برنامه ی سخنرانان سمینار “سازمان فرانٌرم گرایان ماناو” با سخنرانی “ساقی قهرمان” آغاز شد. وی ساکن کانادا و مدیر “سازمان دگرباشان جنسی ایرانی می باشد که از وی تاکنون چند مجموعه شعر و داستان نیزمنتشر شده است. ساقی قهرمان با شرکت ویدیویی در این سمینار به موضوع ضرورت های توانمندسازی و مسوولیت پذیری جامعه ی دگرباش ایران پرداخت و نکاتی را در ستایش بزرگسالی جامعه ی دگرباش مطرح نمود. او با اشاره به آشنایی با جامعه ی دگرباش، از دشواری هایی که افراد از سنین نوجوانی با آن روبرو هستند چه در خانواده و مدرسه و همچنین دانشگاه و محل کار، سخن گفت و به برخی از این مشکلات از جمله تجویز دارو و هورمون توسط پزشکان با تصوراینکه هماهنگ جنسیت بیولوژیک این افراد است و نه هویت جنسیتی اشان اشاره نمود.

سازمان فرانٌرم گرایان ماناو

سازمان فرانٌرم گرایان ماناو

ساقی قهرمان افزود: امروز اين امكان هست كه همين نوجوانان نسبت به سرنوشت خود توانمند و مسووليت پذيرشوند تا از آسيب هاي روحي، جسمي و جنسي كه به خاطر آن روان و پيكر انساني شان دررنج است و تجربه هاي دردناكي را با خود دارند، رهايي يابند.

او همچنین به ارائه ي راهكارهايي در همين زمينه پرداخت و در پايان وضعيت كلي دگرباشان در سال ٢٠٠٦ را با وضعيت سالهاي اخير مقايسه كرد و گفت: اين جامعه به مرحله اي رسيده كهعليرغم ناامني، آزار و نرخ بالاي خطرات ناشي از اخراج از مدرسه، دانشگاه، خانه وكار، امروزه با همجنس گرايان زن و مردی روبرو هستيم كه اغلب داراي تحصيلات بالا ودر مشاغلي چون روزنامه نگاري، استادي دانشگاه، پزشكی، متخصص و امثال آن هستند وچرخ هاي جنبش اين جامعه ي انساني را به پيش مي برند.

ساقي قهرمان در ضمن به مسووليتهاي اين گروه انسانی اشاره كرد كه قادرند با افزايش ظرفيت مسووليت پذيري،زمينه ي همكاري در بخشهاي گوناگون انساني اعم از تراجنسي ها و دوجنس گرايان را مورد توجه قرار داده و در جهت كسب حقوق شهروندي، با احترام به حقوق بخش هاي ديگر،كنار گذاشتن هرگونه تبعيض، به مبارزه براي حقوق همه ي گروههاي انساني حتا دگرجنسگرایان بپیوندند كه از زاويه ي مردسالاري پيوسته تحت ستم بوده اند.

سازمان فرانٌرم گرایان ماناو

سازمان فرانٌرم گرایان ماناو

سخنران بعدي”پرستو رحماني” محقق در مقطع دكتراي جامعه شناسي بود كه با توجه به موضوع تحقيق اش يعني “پناهندگي و پناهجويي جامعه ي دگرباش ايراني”، به بررسي “پروسه ي تاريخي مدرنيته و همجنس گراستيزي” پرداخت. او با استناد به برخی شواهد و قراین در ادبیات و شعر و یا ارزیابی آثار شماری از تاریخ نگاران افزود مناسبات انسانی در صد و پنجاه سال پیش در ایران نشان می دهد که مقوله ی همجنسگرایی در مردان به طور علنی متداول بوده اما در مورد همجنس گرایی زنانه از آنجاییکه زنان اغلب در اندرونی بوده اند متاسفانه نشانه های کمتری در این مورد در دست می باشد. كنايه ي تاريخي اين است كه شواهد از مناسبات قابل قبول در حوزه ی همجنسگرايانه در ادبيات و فرهنگ كهن خبر می دهد، اما امروزه وجه همجنس گراستيزی درجامعه غلبه دارد.

 

سازمان فرانٌرم گرایان ماناو

سازمان فرانٌرم گرایان ماناو

سخنران سوم،مهناز قِزِلٌو دبیر سازمان فرانٌرم گرایان ماناو، سخنرانی خود را با معرفی یک کتاب سوِئدی به نام “Lätta sexboken” نوشته ی “Inti Chavez Perz & SaraTeleman” آغاز کرد که در دست ترجمه دارد. این کتاب با فاصله گرفتن از جهان دوگانه ی زن و مرد صرف و روابط زناشویی محض به آموزش روابط جنسی تمامی طیف های گرایشات جنسی پرداخته است. این اولین کتابی خواهد بود که به بیانی ساده وهمچنین مصور به زبان فارسی در اختیار جامعه ی ایرانی قرار می گیرد. مهناز قِزِلٌو سخنرانی خود را به “نقش آموزش جنسی در شناخت هویت های انسانی” اختصاص داد و ضمن اشاره به مفاهیمی همچون گرایش جنسی و هویت جنسیتی و تمایز این دو به تشریح تیپ های مختلف جنسی و جنسیتی بر مبنای مدل تفکیک گرایش های جنسی”آلفرد کینزی” زیست شناس آمریکایی پرداخت که یکی از مشهورترین استانداردهای مطرح در سکسولوژی است.

 

سازمان فرانٌرم گرایان ماناو

سازمان فرانٌرم گرایان ماناو

مهنازقِزِلٌو در ادامه تاکید کرد برقراری رابطه جنسی پاسخگویی به یکی از نیازهای طبیعی هر انسان محسوب می شود و از آنجا که به ویژه در ایران بسیاری افراد هیچگاه در مورد چگونگی یک رابطه ی سالم آموزش خاصی نمی بینند، پورنوگرافی با توجه به توهماتی که ایجادمی کند و حاوی سوژه های ضدزن، ضد کودک و حیوان آزاری ست، می تواند بر روند رفتارجنسی افراد تاثیر گذاشته و موجب آسیب های اجتماعی شود. وی با استناد به تحقیقی که با مشاهده ی حداقل صد نمونه از تولیدات صنعت پورنو انجام داده است لزوم ترجمه ی کتابهای آموزشی در این زمینه را بسیار با اهمیت ارزیابی کرد.

آخرین سخنران حسین علیزاده، مسوول منطقه ای برنامه ی خاورمیانه و شمال آفریقای ایگل هِرک InternationalGay & Lesbian Human Rights Commission بود که به صورت یک پیام ویدئویی به این سمینار ارسال شده است. حسین علیزاده قبل از شروع بحث خود به این نکته توجه داد که مسئله ی دگرباشان جنسی در ایران، دگرباشی نیست بلکه جنسیت و نحوه ی طبقه بندی جنسیتی آن است. وی با اشاره به مناسبات فرهنگی و مذهبی در جامعه ی ایران و کلیشه های جنسیتی غالب، القائات آن را تصاویر ناکاملی دانست که از هویت انسانی بدست می دهد. بدین معنا که جنسیت حوزه ی خصوصی و محترم نیست بلکه حیطه ای عمومی تلقی می شود و آزادی، اختیار و شناخت بدون احساس گناه گاه میسر نمی باشد.

سازمان فرانٌرم گرایان ماناو

سازمان فرانٌرم گرایان ماناو

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *