علم درباره ی همجنس گرایی چه می گوید؟

2 الی 6 درصد افراد به گفته ی خودشون تمایلات همجنسگرایانه دارن. جدای اینکه هر کسی دلیل سیاسی و اجتماعی خود را برای همجنس گرایی بیان میکند، دیدگاه علم نسبت به این گرایش چیست؟ آیا همجنس گرایی ژنتیکی است؟ و اگر هست آیا همه ی ما ژن گی رو داریم؟

در دهه 90 میلادی از بررسی داده های پروژه ژنوم انسانی مشخص شد که مردان همجنسگرا نسبت به مردان دگر جنس گرا دارای خویشاوندان همجنسگرای بیشتری هستند. همچنین برادر و خواهر های همجنسگرا “پیوستگی ها ژنتیکی” مشابهی روی کروموزوم ایکس خود دارند.*توضیح:پیسوتگی ژنتیکی یا genetic linkage یعنی اینکه دو ژن روی یک کروموزوم کنار هم باشند و وقتی یکی از آنها به ارث میرسد احتمال به ارث رسیدن دیگری نیز بالاست.

یک تحقیق جدید تر روی 408 خواهر و برادر همجنسگرا نشان داد که این لینک های ژنتیکی روی قسمتی از کروموزوم ایکس این افراد به نام xq28 و روی قسمتی دیگر از کرومزوم شماره 8 انها وجود دارد. یک بررسی در سال 2014 از داده های 50 سال اخیر نشان می دهد که مردان گی بیشتر از مردان دگر جنسگرا برادران گی دارند، و زنان لزبین نیز بیشتر از دیگر زنان خواهر های لزبین دارند. با توجه با این تحقیقات اینکه همجنسگرایی ژنتیکی و موروثی باشد احتمال زیادی دارد.

 علم درباره ی همجنس گرایی چه می گوید؟

علم درباره ی همجنس گرایی چه می گوید؟

ولی اگر همجیگرایی ژنتیکی است آیا این باعث ایجاد یک تناقص نمی شود؟ چگونه صافی انتخاب طبیعی این گرایش را حذف نکرده است؟ همجنسگرایان نسبت به دگر جنس گرایان 80 درصد کمتر فرزند آوری دارند(منظور تربیت و نگه داری است نه صرفا لقاح) پس نباید این ژن در طول فرگشت به دلیل عدم فرزند آوری اش نسبت به دگر جنس گرایی منتقل نمیشد و در نهایت از بین می رفت؟

خب یک تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از مبحث اپی ژنتیک بیان داشت که همه ما دارای ژن گی هستیم. این فعال شدن این ژن بستگی به روشن شدن آن ژن در اثر فعالیت یک گروه متیلی است که به عنوان برچسب ژنی روی قسمت های مختلف دی ان ای باعث خاموش شدن و یا روشن شدن یک ژن بخصوص میشود. اپی ژنتیک مطالعه تاثیرات محیط بر ژنتیک انسان است. به عنوان مثال تغذیه منحصر به فرد یا فرمون های خاص باعث میشود که رحم یک مورچه ی ملکه و ترجمه ژن های مختلف باعث میشود که مورچه ی ملکه با توجه به احوالات لانه ی خود، مورچه سرباز یا کارگر بدنیا آورد.

تحقیق مذکرو دانشگاه کالیفرنیا با مقایسه دوقلوهای دگر جنس گرا و همجنس گرا متوجه شد که این یک رابطه ی اپی ژنتیکی بین این دوقلو ها در رابطه با گرایش جنسی آن ها وجود دارد و بر اساس مدل طراحی شده از دیتای ازمایش میتوان تا دقت 70 درصد گرایش جنسی افراد را حدس زد. گرچه این تحقیق به دلیل استفاده از شمار محدود افراد داوطلب مورد قبول بعضی محققان واقع نشد.

نهایتا این که یک ژن گی مشخص تا بحال یافته نشده ولی علم به ما میگوید که گرایش جنسی انسان به شدت با ژنتیک و فعالیت های مولکولی ما رابطه ی نزدیک دارد. یافته شده که تولد فرزند پسر شانس همجسگرایی را در فرزند پسر بعدی به میزان 33 درصد افزایش می دهد.اگر برادر بزرگتر از مادر دیگری باشد این اثر وجود ندارد. این اطلاعات بعضی از محققان را به فکر واداشت که احتمالا تولد نوزاد پسر یک مکانیزم اپی ژنتیکی را فعال می کند که روی میزان موفقیت بارداری مادر تاثیر میگذارد.

یک تحلیل آماری دیگر نشان داد که مردان همجسگرا نسبت به دیگر مردان دارای برادرا بزرگتر بیشتری هستند. یکی دیگر از آزمایشات نشان داد که زنانی که میزان بیشتری تستسرون در رحم دارند احتمال دگر جنس گرایی فرزندانشان بیشتر است. اما چرا؟ خب یک تئوری به نام “عمو/دایی ایه همجنسگرا” اذعان میدارد: با اینکه خویشاوندان همجنس گرا خود فرزند آوری نمی کنند ولی به تهیه آذوقه و امنیت برای افراد دیگر خانواده کمک میکنند و در نتیجه ان خانواده شانس بهتری برای بقا و تولید مثل دارد. به این شکل این ژن ها به نسل های بعد منتقل میشوند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که درجات کمتری از خشونت و درجات بیشتری از هوش عاطفی، مهربانی و همکاری در مردان همجسگرا دیده می شود که یان خود میتواند باعث رشد بیشتر انسان دوستی و بقا در گروه های بشری بشود. یک فرضیه دیگر بر پایه مشاهدات دیگر بیان میدارد که دختر های دگر جنس گرایی که برادران گی دارند بیشتر به مردان علاقه نشان می دهند که این می تواند یک برتری فرگشتی تلقی شود. همچنین این زن ها دارای فرزندان بیشتری نیز میباشند. این رابطه بین مردان دگر جنس گرا با خواهران لزبین نیز صدق میکند.

دانشمند زیست شناس مشهور “ادوارد آزبورن ویلسون” میگوید:”دهمجنس گرایی به گروه برتری میدهد،جامعه ای که همجنسگرایی را سرکوب کند خود را سرکوب می کند.” پیشرفت های علمی روز به روز نشان میدهد که همجسگرایی یک بیماری یا انتخاب نیست و اینگونه با هومو-فوبیای موجود در جوامع مبارزه میکند.

ترجمه: فرهاد سیگن/ منابع در زیر

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *