ادیت ویندسور، یکی از نمادهای جنبش حقوق همجنسگرایان در گذشت

ویندسور کسی بود که شکایتی را در دادگاه های عالی ایالات متحده آمریکا در سال 2013 مطرح کرد و بدین طریق راه را برای قانونی کردن ازدواج میان دو همجنس در این کشور در سال 2015 هموار کرد.

ادیت زنی بود که موانع را از میان برداشت و تبدیل به فعال حقوق همجنسگرایان شد و با طرح شکایتی در دادگاه عالی ایالات متحده درباره ازدواجش، موجب شد تا دادگاه عالی این کشور، ازدواج میان دو همجنس در کل این کشور را قانونی کند. وی، سه شنبه گذشته در سن 88 سالگی در گذشت.

ازدواج میان دو همجنس، لایحه ای بود که در سال 2015 در کل کشور به تصویب رسید و پس از سال ها تلاش فعالان این حوزه، یکی از دستاوردهای اصلی آنان و هم چنین یکی از اتفاقات مهم حقوق ال جی بی تی ها در این کشور بود. پیش از تصویب این لایحه، همجنسگرایان از داشتن حقوق برابر با دگرجنسگرایان در امر ازدواج محروم بودند و این فعالان تلاش کردند تا این تبعیض را در چشم همگان و دولت عمومی کرده و در راستای احقاق هم در این زمینه تلاش کنند.

بعد از مرگ همسر اول ویندسور، اداره مالیات کشور آمریکا مالیاتی بالغ بر 300 هزار دلار بر اموال وی تعیین کرد که به دلیل رسمی شناخته نشدن ازدواج آن دو، ویندسور نمی توانست از مزایای مالیاتی همسرش منتفع شود.

ویندسور با همسرش دومش، جودیت کیسن ویندسور در سال گذشته ازدواج کرد. آنها با یکدیگر در سال 2015 آشنا شده بودند.

آغاز راه ویندسور برای تبدیل شدن به یک قهرمان مبارزه با تبعیض با همجنسگرایان به سال 1962 باز می گردد. هنگامی که ویندسور با همسر اولش در رستوران «دهکده گرینویچ» آشنا شد. از آن به بعد آن دو به عنوان پارتنر، زندگی مشترک خود را آغاز کردند.

ویندسور درباره ازدواج اولش در سال 2013 به گاردین چنین گفت: «رابطه ما تلاش عاشقانه ای بوده که ادامه پیدا کرد. حتی ما سه هفته پیش از فوت همسرم به یک دیگر گفتیم که این باور نکردنی است که ما هم چنان عاشق هم هستیم.

این زوج بیش از 45 سال در منهتن آمریکا و هم چنین در لانگ آیسلند با هم زندگی کردند. ویندسور که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ریاضیات است، به یکی از جایگاه های عالی رتبه مدیریتی در IBM دست یافت. این زوج اما هرگز نتوانستند در طول زمانی که اسپایر، همسر ویندسور زنده بود، در نیویورک ازدواج خود را ثبت و رسمی کنند. اسپایر در سال 2009 درگذشت.

در میانه غم و اندوهم، بیش از پیش دریافتم که دولت فدرال با ما مثل غریبه ها و بیگانگان رفتار می کند. ویندسور بر سر دعوای مالیاتی اموال همسرش شکایتی را طرح کرد. قانون دوما 13 سال بود که فقط در کتاب ها مانده بود. قانونی که بیل کلینتون آن را امضا کرد وقتی که فقط تعداد کمی از آمریکایی ها از ازدواج میان همجنسان حمایت می کردند. به موجب این قانون، ازدواج عقدی بود که میان تنها یک زن و یک مرد بسته می شد و صورت می گرفت و بر اساس آن، دادگاه ها حق داشتند تا از ازدواج میان دو همجنس خودداری کنند مگر این که منافعی از این بابت مورد شناسایی قرار بگیرد. پس از آن، تلاش های بسیاری در راستای احقاق حق همجنسخواهان در امر ازدواج صورت گرفت. ویندسور به دو دادگاه شکایت کرد و در این زمان نیز آرای عمومی درباره ازدواج میان دو همجنس تغییر چشمگیری کرده بود.

پس از تصویب قانون در نتیجه فعالیت های عمومی و شکایت های ویندسور، این قانون در برخی ایالت ها اجرا شد. هرچند تعداد این ایالات کم بود اما روزنه امیدی برای فعالان این حوزه محسوب می شد. در نهایت دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا در سال 2015 رأی به برابری ازدواج میان همه افراد با هر گرایش جنسی داد.

ویندسور می گوید: «من می دانم که همسرم از من بسیار خشنود و راضی است. ما پیوستگی عمیقی میان مان داشتیم از سال 1967 در حالی که هرگز فکر نمی کردم یک روز بتوانیم ازدواج کنیم».

نیویورک تایمز و آسوشیتد پرس توسط همسر و وکیل ویندسور مرگ وی را تأیید کرده اند.

ویندسور در سال 1929 در ادیت کلاین پنسیلوانیا متولد شد. والدینش در زمان کودکی او خانه و کارشان را از دست دادند و ویندسور بارها گفته است که هیچ گاه فکر نمی کرده بتواند شغل و زندگی ای برای خود داشته باشد که بدون یک مرد تعریف شود. اما بعد از ازدواجی با یک مرد که بسیار کوتاه مدت بود و در سال 1952 به طلاق منجر شد، ویندسور در دانشگاه ثبت نام کرد و تا زمانی که توانست در مقطع کارشناسی ارشد ریاضیات و با تخصص برنامه نویسی کامپیوتر از دانشگاه نیویورک فارغ التحصیل شود، به عنوان یک منشی امرار معاش می کرد.

پس از اعلام خبر فوت ویندسور، آنتونی رومرو، مدیر اجرایی اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا گفت: «امروز ما یکی از پیشگامان فعال حوزه حقوق ال جی بی تی را از دست دادیم. این روند جلو خواهد رفت چون افرادی شبیه ویندسور هستند که رو در روی بی عدالتی بایستند. به سختی می توان تاریخ مبارزه با بی عدالتی در حقوق ال جی بی تی را بدون در نظر گرفتن نقش ویندسور نوشت. ما امروز برای مرگ او سوگواری می کنیم اما بودنش در این روند طولانی را همیشه جشن خواهیم گرفت. او همیشه به همه گوشزد می کرد که شادی و موفقیت را نباید به تأخیر انداخت. ویندسور الگویی برای همه ما بود».


ترجمه توسط ماناو / کپی با ذکر منبع مجاز است.

منبع:

https://www.theguardian.com/us-news/2017/sep/12/edith-windsor-lgbt-rights-activist-dies-at-88

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *