وقت آن است که برچسبها را حذف کنیم؛ همه انسانها تک جنسیتی نیستند

دوجنسگرا- همجنسگرا یا دگرجنسگرا؟

موسسه Folkhälso پرسشنامه ای را در میان هشت هزار نوجوان و جوان در رده ی سنی 16 تا 29 سال در باره سکس و سلامت توزیع کرده و از میان سوالات مطرح شده پرسیده است که “آیا امروز خود را دوجنسگرا، همجنسگرا یا دگرجنسگرا می دانید؟ نتیجه ی آماری و جمع بندی پاسخهای گروه هدف در پرسشنامه بشرح زیر است:
دگرجنسگرا: 83درصد
خود را در هیچ طبقه بندی جنسی نمی دانم: 5درصد
دوجنسگرا: 5 درصد
نمی دانم: 3 درصد
همجنسگرا: 2 درصد
دیگر: 1 درصد

 

سکسوالیته – بر این نکته اصرار نکنید که انسانها تنها دارای یک جنسیت هستند؛ اینکه هر فرد انسانی یا هیترو (دگرجنسگرا) و یا هومو (همجنسگرا)ست. یک پژوهش جدید نشان می دهد که چهارتن در هر کلاس درس در مقطع دبیرستان خود را یا دوجنسگرا و یا بدون هیچ برچسب جنسیتی می داند.

مطالعات جدید موسسه Folkhälso در سوئد نشان می دهد که 14 درصد از جوانان مایل نیستند اتیکت “دگرجنسگرا” و یا “همجنسگرا” برخود داشته باشند.

Pelle Ullhdm، کارشناس سکسوالیته در موسسه RFSU بر این باور است؛ اینکه بدانیم هر فرد انسانی لزومن یک جنسیت واحد ندارد بلکه ممکن است فقط به یک جنس تمایل داشته باشد، بسیار با اهمیت است. جنسیت هر شخص، فارغ از جنسیت بیولوژیک شریک زندگی اش تفسیر می شود. بدینگونه دوجنسگرایی نامرئی است. نوعی تبعیض وجود دارد که مبتنی است بر نحوه ی نگرش سیاه – سفید به پدیده ها که ایجاد حس عدم امنیت می کند.

Pelle Ullhdm معتقد است به همین علت رقم 14 درصد می تواند برای کسانی که با جوانان در مورد سکس و روابط جنسی سخن می گویند مهم باشد از این نظر که همواره آنرا در خاطر داشته باشند. این شامل دوستان، والدین و کسانی می شود که شغلهای مرتبط با این مقوله دارند. اینکه کسی یک بار عاشق یک مرد شد لزومن نباید بار دیگر هم عاشق یک مرد شود.

Pelle Ullhdm می افزاید: این امر مشخصا به چه معناست؟ مطالعاتی چند نشان می دهد که بسیاری از جوانان دوجنسگرا احساس خوبی از شرایط و تجربه ی زیست خود ندارند. این وضعیت می تواند در نتیجه انزوای مضاعف و یا حتا رانده شدن این گروه از جمع دگرجنسگرایان و نیز همجنسگرایان باشد. او بر این باور است که ایده ی هوموسکسوالیته مبتنی بر یک تفکر قدیمی و منسوخ است که براساس آن مردم بر آن بوده اند که یک موجودیت چندوجهی را ساده انگارانه دوبعدی تلقی کنند. این مشکل فقط در حوزه سکسوالیته رخ نداده است بلکه جوانب دیگر از جمله جنسیت بیولوژیک، هویت فرد و انواع روابط جنسی را هم در عین حال در برگرفته است.

Pelle Ullhdm می گوید: اغلب، ساده انگارانه جهان را به دو بخش “زن” و “مرد”، “همجنسگرا” و “دگرجنسگرا”، “باهم و همزیست” و “مجرد و یا “فاعل” و “مفعول” تقسیم می کنند. اما پدیده ها صرفن به دو بخش، تقسیم نمی شوند. بسیار موفق‌تر خواهیم بود اگر به نگرش سیاه – سفید پایان داده و طبقه بندی پدیده ها را به این سبک متوقف کنیم و در عین حال ذهن و نگاهی پذیرنده در مقابل فرصتها و امکانات نو بویژه در گستره ی پدیده های هستی داشته باشیم.

نویسنده: Rasmus Malm

منبع: Sexualitet Och Hälsa Bland Unga i Sverige. Folkhälsomyndigheten. 2017

منتشر شده در: Metro Sex & Liv بتاریخ چهارشنبه 20 سپتامبر 2017


ترجمه توسط ماناو / کپی با ذکر منبع مجاز است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *