مدافعان حقوق بشر، دستگیری گروه کثیری از اعضای جامعه ال.جی.بی.تی را در آذربایجان محکوم کردند

همجنسگرایی در آذربایجان قانونی است، اما تبعیض علیه آنها هنوز به طور گسترده وجود دارد.

گروه های حقوق بشری از دولت آذربایجان خواسته اند تا هر چه سریعتر نسبت به آزاد کردن دهها تن از اعضای جامعه انسانی ال جی بی تی که پیش از این دستگیری و آزار و اذیت آنها گزارش شده است، اقدام نماید.

گروه بین المللی حمایت از حقوق بشر ایلگا اعلام کرد؛ ارائه مقیاسی مشخص از میزان خشونت و نقض حقوق دگرباشان جنسی مطرح شده دشوار است اما براساس گزارشهای دریافتی طی دو هفته ی اخیر میزان آن افزایش یافته است. گفته می شود این کشور در زمینه حقوق انسانی همجنسگرایان، دوجنسگرایان و ترنس ها و دوجنسیتی ها بسیار ضعیف عمل کرده است.

ایلگا اعلام کرد وکلای برخی از دستگیرشدگان گفته اند که موکلین آنها مورد ضرب و شتم، توهین کلامی (فحاشی) قرار گرفته و وادار به انجام معاینات پزشکی شده اند.  گزارش ها به صورت مستقل تایید نشده اند.

اویلین پارادیس؛ مدیراجرایی ایلگا بخش اروپایی گفته: هیچ توجیهی برای این  وضعیت که اعضای جامعه انسانی ال جی بی تی آی را هدف قرار داده وجود ندارد. وی افزود: ما ضمن نگرانی از سرنوشت قربانیان این حملات، خواهان آزادی فوری تمامی بازداشت شدگان هستیم. وزارت امور داخلی دولت در پاسخ به انتقاد فعالان مدنی در گذشته ادعا کرده بود که این حملات علیه اعضای جامعه ی ال جی بی تی نبوده بلکه متوجه پدیده روسپی گری بوده است.   یک مقام رسمی که نامش فاش نشده است به پایگاه خبری  آذربایجان Caucasian Knot گفته است: “در کشور ما، اعضای اقلیت جنسی هرگز مورد تعقیب قانونی قرار نگرفته اند.استون وال؛ گروه بریتانیایی حقوق همجنسگرایان نیز اعلام کرده است که دستگیری های اخیر؛ بخشی از عملیات مقابله با فحشا بوده است، اما فعالان حقوق بشری اظهار کرده اند که اعضای اقلیت جنسی هدف این حملات بوده اند. در عین حال اظهار داشته شده که زنان ترنس وادار به تراشیدن موی سر خود شده اند. فعالان محلی گفته اند حداقل پنجاه همجنسگرا و ترنس طی این حملات در دو هفته ی اخیر در باکو، پایتخت این کشور دستگیر شده اند.موسسه خبری توماس رویترز اظهار می کند که خیابانهای اصلی، ایستگاههای مترو و مکانهای تجمع اعضای جامعه ال جی بی تی مانند کلوپ ها، بارها  و رستورانها هدف حمله نیروهای دولتی قرار گرفته اند. مدافعان حقوق شهروندی؛ یک گروه حقوق بشری در سوئد اعلام کرده است که شمار دستگیرشدگان می تواند به صدها تن برسد، این در حالی ست که برخی با همکاری و ارائه اطلاعات مربوط به اعضای جامعه ال جی بی تی تاکنون آزاد شده اند. سخنگوی وزارت امورخارجه در گفتگویی با آ.پ.آ؛ یک خبرگزاری محلی، هر گونه حمله به اعضای جامعه اقلیت جنسی را تکذیب کرده و موضوع را مربوط به نظم عمومی مرتبط دانسته است.

Eskhan Zakhidov. یکی از سخنگویان دولتی گفته است: “بازداشت شدگان کسانی هستند که مرتکب نقض حقوق و ایجاد مزاحمت برای شهروندان شده و در عین حال حامل بیماریهای عفونی هستند.

همجنسگرایی در سال 2000 در آذربایجان، قانونی شد. اما گروه بین المللی حمایت از حقوق بشر؛ ایلگا، قفقاز پس از فروپاشی روسیه در سال 2016 را در شمار یکی از کشورهایی اعلام کرده که وضعیت دگرباشان جنسی در آن بسیار بد توصیف شده است.

اطلاعات بدست آمده حاکی از آن است که دستگیری دگرباشان جنسی در نزدیکی چچن رخ داده جایی که بیش از صد مرد همجنسگرا در اوایل سال جاری بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفته اند.


منبع: http://www.independent.co.uk/news/world/asia/azerbaijan-gay-lgbt-arrests-purge-human-rights-groups-condemn-a7972941.html

 

(ترجمه توسط ماناو / کپی با ذکر منبع مجاز است.)

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *