مصر: دستگیری‌های دسته جمعی اعضای جامعه ال.جی.بی.تی در میان سکوت رسانه‌ها

(نایروبی، 6 اکتبر 2017)  دیدبان حقوق بشر، اعلام کرد که دولت مصر مبارزات خود را علیه همجنسگرایان، دو جنسگرایان و ترانس‌ها (LGBT) و حامیان آنها افزایش داده و ده‌ها تن را در کمتر از دو هفته دستگیر کرده است.

دیدبان حقوق بشر افزوده است که یک سازمان نظارت بر کار رسانه در این کشور نیز انتشار  گزارشات “مثبت” درباره همجنسگرایی را ممنوع کرده است.

 

از 22 سپتامبر 2017، درست زمانی که چندین جوان، اقدام به برافراشتن پرچم رنگین کمان در یک کنسرت با اجرای گروه لبنانی مشروه لیلا در قاهره کردند، نیروهای امنیتی در تلاش برای ردیابی افراد مظنون به همجنس‌گرا و حامیان حقوق LGBT هستند، این در حالی‌ست که اکثریت آنها هیچ ارتباطی با برافراشتن پرچم نداشته‌اند.

بر اساس سازمان حقوق بشر LGBT، حداقل ۴۳ نفر بر مبنای قوانین موجود تحت عناوین اتهاماتی همچون «فساد» و «تحریک به فساد» دستگیر شده اند. گروه EIPR موسوم به ابتکار مصریان برای حقوق فردی، گروه دیگری که موضوع این دستگیری‌ها را نظارت و پیگیری می‌کند این رقم ۵۴ تن اعلام شده است.

سارا لی ویتسون، مدیر دیدبان حقوق بشر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا می گوید: “مصر باید بلافاصله این سرکوب خشونت آمیز را علیه گروه های آسیب دیده، که تنها یک ‍‍‍پرچم را تکان داده اند، متوقف کند.” وی همچنین افزود: “سرکوب همجنسگرایان، آنها را تبدیل به دگرجنسگرا نمی کند، بلکه تنها ترس و سواستفاده را افزایش می دهد.”

از تاریخ ۴ اکتبر، دادگاهها حداقل شش تن را به جرم «فساد» و «تحریک به فساد» به یک تا شش سال زندان محکوم کرده اند. قرار است در تاریخ ۱۲ و ۲۹ اکتبر نیز افراد بیشتری محاکمه شوند. در مورد پرونده مردی که اولین بار دستگیر و به شش سال زندان محکوم شده نیز در تاریخ ۱۱ اکتبر درخواست تجدید نظر داده خواهد شد.

در روز ۱ اکتبر، دادستان عالی امنیت ملی مصر، دو فعال به نام‌های سارا هگزی و احمد علا را به مدت پانزده روز به جرم عضویت در یک گروه ممنوع که هدفشان دخالت در قانون اساسی است، بازداشت کرد. سارا هگزی به وکیل خود گفته است که افسران پلیس ایستگاه  السعیده زینب در قاهره پس از تفهیم اتهام به زیردستان خود اجازه داده اند تا وی را مورد ضرب و شتم و آزار جنسی قرار دهند.

علا،  کسی که پرچم رنگین کمان را در حمایت از لیلا مشروه خواننده همجنسگرا و رهبر گروه موزیک برافراشت در ویدیویی که در buzzfeed   منتشر کرده است می گوید: قبل از دستگیری پیام های تهدید به مرگ دریافت کرده است.

مصر یکی از اعضای کمیسیون حقوق بشر آفریقا است که بر مبنای آن همه کشورهای عضو برای محافظت از مردم در برابر خشونت براساس گرایش جنسی یا هویت جنسی/جنسیتی اشان متعهد می باشند.

گروههای حقوق بشری در مصر اعلام کرده اند که نیروهای امنیتی حداقل 6 تن از بازداشت شدگان را در معرض آزمایشات مقعدی قرار داده اند، که در اغلب موارد پزشک انگشت یا شی ای را در باسن فرد متهم فرو کرده و  به یک نتیجه درباره رفتار جنسی آنها می رسد. این آزمایشات فاقد مبنای علمی هستند و توسط سازمان های حقوق بشری آفریقایی و سازمان های بین المللی حقوق بشری، به عنوان رفتاری بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز، نوعی شکنجه تلقی می شود. دو کشور لبنان و تونزیا بدنبال فشارهای موسسات پزشکی و گروههای حقوق بشری، آزمایشات مقعدی را ممنوع کرده اند، اما مصر همچنان آشکارا از آن دفاع می کند.

در میان سرکوبهای اخیر، شورای عالی مقررات رسانه ای، یک سازمان دولتی که در سال ۲۰۱۷ تاسیس و رئیس آن توسط رئیس جمهور منصوب شده است، دستوری صادر کرد مبنی بر ممنوعیت ترویج و انتشار مفاهیم همجنسگرایانه. این دستور همچنین حضور همجنسگرایان را در رسانه ها چه بصورت نوشتاری یا صوتی و یا تصویری ممنوع کرده است به جز زمانی که آنها قصد اعتراف به اشتباه اعمالشان را داشته و یا بخواهند برای آن توبه کنند.

شورای عالی مقررات رسانه ای در مصر که قدرت تام دارد تا رسانه ای را جریمه یا انتشار آن را به تعلیق درآورد، همجنسگرایی را یک شیطان محض، بزرگ و درونی می داند که باید ریشه کن شود. این شورا به رسانه ها ابلاغ کرده است که نسبت به این خطرات، روشنگری کرده و جوانب مضر همجنسگرایی را در چارچوبی علمی با هدف تایید خطرات آن مورد بحث و بررسی قرار دهند و به اطلاع افکار عمومی برسانند و نه آنکه برای آن جشن بپا نمایند.

ویتسون می گوید: “دستگیری و به زندان انداختن افراد به دلیل گرایش جنسی، هیچ دلیل علمی نمی‌تواند داشته باشد. وی می افزاید: با توجه به دستگیری های دسته جمعی اخیر و ایجاد جو وحشت، گزارش دقیق و عینی وقایع و به گوش مردم رساندن مشکلات LGBT بیش از همیشه حیاتی و با اهمیت است.”


https://www.hrw.org/news/2017/10/06/egypt-mass-arrests-amid-lgbt-media-blackout

(ترجمه توسط ماناو / کپی با ذکر منبع مجاز است.)

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *