پراید در کوزووی کوچک بااکثریت مسلمان برگزار شد

صدها تن در پريستنا، پايتخت كوزوو، در حمايت از حقوق همجنسگرايان، در مراسم رژه‌ى افتخار شرکت کردند.

مراسم پرايد با عنوان “به نام عشق” توسط ٩ نهاد غیردولتی به منظور افزایش آگاهی و پایان دادن به تعصب در جامعه کوزوو برگزار شد.

جمعيت برگزار كننده با شعار “عشق جنسیت نمی شناس” در حالیکه پرچم ها و نشانه های رنگین کمانی در دست داشتند با آرامش در حد فاصل دو ميدان اصلى اين شهر راهپيمايى كردند.

در اين ميان تنها حادثه کوچکی که رخ داد اعتراض گروهی از جوانان به این راهپیمایی بود که پلیس مراقبت از اوضاع را بر عهده داشت.

حاشيم تاسى؛ رئيس جمهور كوزوو در آغاز مراسم به آن پیوست تا ضمن نشان دادن حمایت خود از نهادهاى كشوری نسبت به اين جامعه ى انسانى، بر اهمیت برابری تاکید نماید.

او گفت: “ما اجازه نخواهیم داد که کسی در کوزوو ترس و تهدیدی برای فرد یا گروهی ایجاد کند.”

برخی سیاستمداران و دیپلمات های غربی نیز در مراسم پراید کوزوو حضور داشتند.

کوزوو قانون مبارزه با تبعیض را در سال 2004 تصویب کرد. هر چند که جامعه همجنسگرا در مدت سه سال گذشته اقدام به راهپیمایی های کوچکی با حمایت از رهبران مهم سیاسی و دیپلمات ها کرده است اما این نخستین جشن پراید است که در این کشور برگزار می شود.

لندي مصطفي، سازماندهنده این مراسم طی سخنانی در جمع شرکت کنندگان گفت:ما به جامعه ای متنوع باور داریم و همین امر به جامعه ی کوزوو ارزش بیشتری می بخشد.

علیرغم اینکه کشور کوزوو از سال 2008 اعلام استقلال کرده اما همچنان احساسات گسترده همجنسگراستیزانه در این کشور به چشم می خورد کشوری که جمعیت غالب مسلمان 1.9 میلیون را داراست.


https://www.cbsnews.com/news/kosovo-gay-pride-parade-lgbt-rights-first-muslim-majority-nation-europe/

منبع: (ترجمه توسط ماناو / کپی با ذکر منبع مجاز است.)

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *