مقامات تاجیکستان فهرستی از شهروندان همجنسگرا تهیه کرده‌اند

این کشور به دنبال تهیه لیستی از شهروندان همجنسگرا قصد دارد آنها را به منظور جلوگیری از سرایت بیماریهای جنسی مورد آزمایش قرار دهد.

مقامات تاجیکستان لیستی متشکل از اسامی 367 فرد همجنسگرا تهیه کرده اند تا بتوانند از آنها برای انجام آزمایش های مرتبط با بیماری های جنسی دعوت کنند.
جزئیات این خبر در روزنامه زاکونوست که روزنامه رسمی دادستانی ایالاتی تاجیکستان است منتشر شده که از تهیه لیست اسامی افراد همجنسگرا خبر می دهد؛ اسامی ای که پس از تحقیق و بررسی در جامعه ال.جی.بی.تی های این کشور به دست آمده است.
فعالان حقوق بشر، پیش از این از تبعیضاتی که علیه ال.جی.بی.تی های این کشور روا داشته می شود سخن گفته اند؛ کشوری آسیایی که اغلب مردم آن مسلمان هستند اما دارای مقامات دولتی سکولار است.
در این مقاله چنین آمده است که در جمهوری تاجیکستان که پیش از این جزئی از شوروی سابق بود و 8.5. میلیون نفر جمعیت دارد، گروه های تحقیقاتی 319 مرد همجنسگرا و 48 زن همجنسگرا را شناسایی و مشخصات آنها را به ثبت رسانده اند اما این فهرست شامل افراد تراجنسیتی نیست.
این مقاله هم چنین از نتایج بدست آمده از دو پروژه تحقیقاتی سخن می گوید که سال گذشته تحت عناوین «اخلاق» و «پاکسازی» اجرا شده اند اما اطلاعات بیشتری از آنها منتشر نکرده است اما اعلام کرده که این لیست به این منظور جمع آوری شده تا بتوان به این افراد خدمات پزشکی ارائه داد تا در معرض بیماری های جنسی قرار نگیرند و بتوان از ابتلای آنان به این نوع بیماری ها جلوگیری کرد.
یک مقام پلیس مطلع از این تحقیقات به خبرگزاری فرانسه (AFP) گفته که این تحقیقات به این دلیل انجام شده است که افراد همجنسگرا در خطر زیادی از ابتلا به بیماری های جنسی هستند و بدین وسیله می توان از آن جلوگیری کرد.
برخلاف  آن در ازبکستان جایی که “لواط”! غیرقانونی است، در تاجیکستان همجنسگرایی ممنوع نیست هرچند در این جامعه محافظه کار مذموم شمرده می شود.
در سال 2014، روحانیون بلند پایه تاجیکستان، روابط همجنسگرایان را در حین خطبه ای در مسجد اصلی پایتخت این کشور؛ “دوشنبه” به عنوان «فاجعه» شدیدا مورد نکوهش قرار دادند.

 

نگرانی های فزاینده ای در مورد امنیت جوامع ال.جی.بی.تی در سراسر مناطق مسلمان نشین شوروی سابق وجود دارد. در ماه مارس گذشته، روزنامه روسیه به نام نوایا گازتا نوشت: مقامات چچن اقدام به بازداشت و شکنجه ی مردان همجنسگرا کرده اند.

طی هفته ی گذشته یکی از ساکنین چچن در مسکو اظهار داشت که بخاطر همجنسگرا بودن بازداشت و شکنجه شده است. ماه گذشته نیز، سازمان عفو بین الملل نسبت به بازداشت آشکار اعضای جامعه ال.جی.بی.تی در قفقاز هشدار داده بود.

 


https://www.theguardian.com/world/2017/oct/17/tajikistan-gay-lesbian-register-medical-checks

(ترجمه توسط ماناو / کپی با ذکر منبع مجاز است).

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *