نمایش عمومی فیلم در باره همجنسگرایی در آنکارا ممنوع شد

​​​​​​​شهرداری آنکارا، پایتخت ترکیه نمایش عمومی فیلم‌ها‌ و برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی را که در رابطه با همجنسگرایان و تراجنسیتی‌ها هستند ممنوع اعلام کرد. هدف از این ممنوعیت “رعایت حساسیت‌های عمومی” عنوان شده است.

مقامات شهرداری آنکارا اعلام کرده‌اند که دلیل‌شان برای ممنوع اعلام کردن نمایش عمومی فیلم و برگزاری نمایشگاه یا جشنواره درباره همجنسگرایان و تراجنسیتی‌ها، “رعایت حساسیت‌های عمومی” است.

در بیانیه روز یکشنبه (۱۹ نوامبر / ۲۸ آبان) شهرداری آنکارا در این رابطه از جمله آمده است: «از روز ۱۸ نوامبر ۲۰۱۷ تا اطلاع آتی با توجه به حساسیت افکار عمومی و به منظور حفظ آرامش و امنیت عمومی هر گونه نمایش فیلم، اجرای تئاتر، برگزاری نشست و مصاحبه و نمایشگاه در رابطه با همجنسگرایان و تراجنسیتی‌ها ممنوع است.»

ترکیه از معدود کشورهایی است که با وجود اکثریت جمعیت مسلمان در آن، همجنسگرایی را ممنوع نکرده است. با این حال، فعالان مدنی این کشور می‌گویند که ترس از همجنسگرایی در ترکیه گسترده است.

پیش از این مقامات شهرداری آنکارا در تاریخ ۱۵ نوامبر برگزاری یک جشنواره فیلم درباره همجنسگرایان در این شهر را یک روز پیش از شروع آن ممنوع کردند. جشنواره Pink Life QueerFest دو روزه بود و قرار بود در تاریخ ۱۶ نوامبر آغاز شود. شهرداری آنکارا اعلام کرد که با ممنوع کردن جشنواره خواسته “امنیت عمومی را تأمین کند و جلوی خطر تروریسم را بگیرد”.

سفارت آلمان از جمله حامیان برگزاری این جشنواره بود. موضوع کانونی فیلم‌های جشنواره، زندگی همجنسگرایان و تراجنسیتی‌ها بود. قرار بود چهار فیلم از کارگردانان آلمانی در جشنواره یاد شده به نمایش درآید.

سخنگوی Pink Life QueerFest گفت که جشنواره برای مدتی طولانی پیش از فرا رسیدن تاریخ برگزاری آن، در شبکه‌های اجتماعی مورد حمله بوده است.

برخی رسانه‌ها از این جشنواره به عنوان جشنواره‌ای آلمانی نام برده‌اند و ممنوع شدن آن را به عنوان حلقه‌ای از زنجیره پیشامدهایی ارزیابی کرده‌اند که در یک سال اخیر به ایجاد تنش میان روابط آلمان و ترکیه انجامیده است.

گروه‌های مدافع حقوق همجنسگرایان و تراجنسیتی‌ها انتقاد می‌کنند از اینکه دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و حزب او “عدالت و توسعه” به حقوق آنان به قدر کافی احترام نمی‌گذارد. آنها می‌گویند که اغلب هدف حمله و مورد خصومت هستند و مقامات دولت تا کنون ناتوان از حفظ حقوق آنها بوده‌اند.

همجنسگرایان و تراجنسیتی‌ها از ۱۰ سال پیش هر سال در استانبول به راهپیمایی ‌می‌پرداختند. راهپیمایی آنان در سال ۲۰۱۴ با حضور صدهزار نفر برپا شد. از سه سال پیش راهپیمایی همجنسگرایان و تراجنسیتی‌ها در استانبول “به دلایل امنیتی” ممنوع شده است.

منبع: دویچه وله

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *