حذف هویت تراجنسی/جنسیتی از لیست بیماری‌های سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی، با انتشار فهرست جدید بیماری‌های طبقه‌بندی شده، هویت‌های تراجنسی را از شمار اختلال هویت جنسیتی حذف کرد. براساس استاندارد بین‌المللی برای گزارش بیماری‌ها و شرایط سلامتی، به عنوان عدم تطابق جنسیتی و نه اختلال روانی دسته‌بندی شده است.

فهرست جدید بیماری‌های طبقه‌بندی شده ICD-11 سازمان بهداشت جهانی، هویت تراجنسی را ناسازگاری میان جنس و جنسیت توصیف می‌کند.

مدافعین حقوق بشر و کوئیر این اقدام را گامی مثبت در جهت رفع تبعیض‌های اجتماعی و قانونی علیه تراجنسی‌ها ارزیابی کرده‌اند که هم در عرصه‌های قانونگذاری و نیز بهداشت و سلامتی تاثیرگذار خواهد بود. دبیر کل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که فهرست جدید، سندی است که می‌تواند از رنج انسانها بکاهد.

کمیسیون بهداشت پارلمان دانمارک در سال 2016 با حذف هویت ترنس‌ها به عنوان بیماری اعلام کرده بود که منتظر اعلان سازمان بهداشت جهانی برای خارج کردن ترنس‌ها از فهرست بیماری‌ها نخواهد شد.

تراجنسی یا ترنسجندر بودن، هویتی است مربوط به حس افراد از هویت جنسیتی آنها و یکی از گونه‌های هویت جنسیتی است و نه بیماری.

کشورهای اروپایی بارها به سازمان جهانی بهداشت در مورد بیماری دانستن افراد ترنس اعتراض کرده بودند و حتا در سال 2011 طی قطعنامه‌ای که به تصویب کشورهای عضو پارلمان اروپا رسید، از این سازمان درخواست تجدید نظر در لیست و استانداردهای طبقه‌بندی بیماری‌ها شده بود.

منبع:

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/world-health-organization-officially-says-being-transgender-is-not-a-mental-illness/

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *