رابرت بیدرون سیاستمدار جوانی است که ستاره صحنه سیاست لهستان شده است. او در یکی از محافظه‌کارترین کشورهای کاتولیک اروپا اعلام کرده است که خدا ناباور است و شاید تنها سیاستمدار لهستانی باشد که آشکارا همجنس‌گراست.

رابرت بیدرون یکی از نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری لهستان شناخته می‌شود. او می‌گوید:

“من رویاپردازم. در یک منطقه شدیدا سنتی و محافظه کار لهستان متولد شدم و هنرمندی هم جنس گرا و خدا ناباور هستم. زندگی برای من آسان نبوده است.”

رابرت بیدرون به سمت شهردار شهر سووپسک، شهری در ۱۸ کیلومتری سواحل دریای بالتیک انتخاب شده است.

او که ۴۲ سال دارد یکی از فعالان چپ‌گرای حقوق هم جنس گرایان بوده و در سال ۲۰۱۱ اولین هم جنس‌گرایی بود که بعنوان نماینده پارلمان لهستان و سپس در سال ۲۰۱۴ به سمت شهردار شهرسووپسک انتخاب شد.

بسیاری می‌گویند او احتمالا رهبری یک جنبش پیشروی سیاسی بنام تو (Twój Ruch) را بعهده خواهد گرفت.

الکساندر کواشنیوسکی، رئیس جمهور پیشین لهستان از او خواسته است که نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ شود.

اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که او بعد ازدو نامزد محبوب انتخابات، آندرژی دودا و دونالد توسک نخست وزیر پیشین لهستان و رئیس کنونی شورای اروپا نفرسوم است.

حمله فیزیکی در خیابان

رابرت بیدرون می‌گوید: “وقتی نماینده پارلمان شدم چهاریا پنج بار در خیابان به من حمله فیزیکی شد اما حال مردم به من درخیابان لبخند می‌زنند و سلام می‌کنند.”

“چند سال پیش به من فحش می‌دادند یا به صورتم تف می‌انداختند اما امروز به من می‌گویند صبح به خیر آقای شهردار که نشانه تغییر است.”

نظر مردم لهستان در باره هم جنس‌گرایی درحال تغییراست اما در لهستان هم مانند بسیاری از کشورهای اروپایی همجنس‌گراها اجازه ازدواج ندارند.

اولین شهردار هم جنس گرای لهستان
Image captionرابرت بیدرون مدت پانزده سال است که شریک زندگی دارد اما هنوز نتوانسته است با او ازدواج کند

رابرت بیدرون بعنوان شهردار در مراسم ازدواج زوج‌ها حضور دارد. او از احساس خود می‌گوید:

“خیلی حسادت می‌کنم چون شاهد خوشحالی آنها هستم .من پانزده سال است که با شریک خود زندگی می کنم و هنوز ازدواج برایم یک رویاست . دو نفری که یک دیگر را دوست دارند و به هم متعهدند اگر نتوانند ازدواج کنند بی‌انصافی است.”

حزب حاکمیت قانون و عدالت لهستان (PiS)، در این کشور زمام امور را بدست دارد و در سال ۲۰۱۵ اولین حزبی بود که از زمان فروپاشی کمونیسم در سال ۱۹۸۹ با اکثریت مطلق پیروز شده است.

در این انتخابات برای اولین بار هیچ حزب دست چپی نتوانست به پارلمان لهستان راه پیدا کند.

اصلاحات قانون اساسی

حزب حاکمیت قانون و عدالت لهستان یک حزب محافظه کار با ارزش‌های کاتولیک است که با قول افزایش کمک خرج برای فرزند،یارانه و داروی مجانی برای سالمندان به پیروزی رسید.

اما اصلاحات قضایی حزب حاکم با اعتراضات مردم و رویارویی کمیسیون اروپا با دولت منجر شده است.

از آن زمان تاکنون دولت لهستان با اعمال کنترل بیشتر بر رسانه‌ها و خدمات مدنی و قضایی خشم بسیاری از لیبرال‌های این کشور را برانگیخته است.

اولین شهردار هم جنس گرای لهستانحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionاصلاحات قضایی دولت حزب حاکم موجی از اعتراض در سراسر لهستان برانگیخت

اصلاحات قانون اساسی لهستان با مخالفت شدید اتحادیه اروپا روبرو شده و بطورغیرمنتظره‌ای کمیسیون اروپا را واداشته تا به دلیل نگرانی از به خطر افتادن دمکراسی، حکومت قانون در لهستان را مورد بررسی و تحقیق قرار دهد.

براساس اصلاحات جدید رئیس جمهور و وزیر دادگستری کنترل انتخاب قضات را دردست خواهند گرفت.

با وجود این حزب حاکم قانون و عدالت هنوز یکی از محبوب‌ترین احزاب لهستان است گرچه شهر سووپسک در شمال غرب با ۹۰ هزار جمعیت از این قاعده مستثنی است.

اولین شهردار هم جنس گرای لهستان
Image captionرابرت بیدرون بعنوان یک مقام رسمی در مراسم ازدواج حضور می یابد که یکی از مهمترین وظایف شهردار است

بیدرون در سمت شهردار

بیدرون در سمت شهردار از حقوق خودش کم کرده است، قرض شهر را ده‌ها میلیون زلوتی (واحد پول لهستان) کاهش داده و بودجه بیشتری به آموزش و مسکن اختصاص داده است. او هم چنین درصدد ساخت یک تئاتر جدید در شهر است.

او یک مبل در خیابان گذاشته تا با مردم صحبت کند اما منتقدانش می‌گویند که او هیچ برنامه جدی‌ای ارائه نداده است.

رناتا کیم، روزنامه نگار لهستانی نیوزویک معتقد است که رابرت بیدرون نمی‌تواند محبوبیتی را که در شهرش دارد در سطح کشور بدست آورد:

“فکر می کنم هنوز زود است که یک سیاستمدار آشکارا همجنس‌گرا یک شخصیت مهم سیاسی شود. ما جامعه بسیار محافظه‌کاری هستیم. مردم حاضر نیستند که یک همجنس‌گرا را بعنوان رئیس جمهور یا نخست وزیر خود انتخاب کنند.”

اما رابرت بیدرون بر نظر مردم در باره همجنس‌گراها تاثیر مهمی گذاشته است.

رناتا کیم می‌گوید:

“من او را در جشنواره موسیقی مشغول صحبت دیدم. مردم دور او درست مثل یک قهرمان یا پیامبر حلقه زده بودند و به حرف‌هایش گوش می کردند. من این را نشانه‌ای می دانم از این که نظر مردم لهستان درباره همجنس‌گرایان درحال تغییر است و این مسئله برایشان عادی خواهد شد.”

منبع: بی‌بی‌سی فارسی

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *