سازمان “ماناو” مراسم رونمایی کتاب در استکهلم برگزار کرد

 

سازمان فرانٌرمگرایان ماناو در روز یکشنبه 23 سپتامبر از ساعت 14 تا 16:30 در استکهلم، سالن بیوگرافن مراسم معرفی کتاب برگزار کرد. در این مراسم از سه کتاب ارزشمند با حضور نویسندگان آن بشرح زیر رونمایی شد:

کتاب سمت سیاه زمستان؛ نوشته رامش صفوی – کتاب شکنجه به نام خدا؛ نوشته ایرج مصداقی – کتاب آزادی سوخته؛ بیوگرافی ماریا رشیدی

در افتتاحیه این مراسم مهناز قزلو، دبیر سازمان فرانٌرمگرایان ماناو ضمن خوشامدگویی و افتتاح مراسم، با اشاره به تاریخچه و فعالیتهای “ماناو” به معرفی نویسندگان مهمان پرداخت.

 

 

رامش صفوی؛ “سمت سیاه زمستان”

سپس “رامش صفوی” ضمن معرفی کتاب خود با نام “سمت سیاه زمستان”، بخشهایی از آن را قرائت کرد. این رمان توسط انتشارات باران به چاپ رسیده است. رامش صفوی؛ عضو هیئت مدیره “ماناو” ساکن استکهلم است و تحصیلات خود را در ایران در رشته های زبان انگلیسی و کارگردانی سینما انجام داده که حاصل آن چهار فیلم کوتاه است. وی همچنین دانش آموخته فیلمسازی و نویسنده فیلمنامه “دگردیسی”، رمان “انبه”، نمایشنامه “خیابان تاریک شماره 13” و چند داستان کوتاه به زبان انگلیسی است که توسط نشر “اچ اند اس مدیا” در انگلیس به چاپ رسیده اند. رمان “سمت سیاه زمستان” به زندگی سه نسل در یک خانواده میپردازد که در پی انقلاب سال 57 از هم میپاشد، این رمان توسط انتشارات باران به چاپ رسیده است.

 

ایرج مصداقی؛ “شکنجه به نام خدا”

ایرج مصداقی؛ نویسنده و پژوهشگر نیز به معرفی کتاب تازه چاپ شده ی خود “شکنجه با نام خدا” پرداخت،کتابی که چگونگی برخورد حکومتگران با زنانی مورد بررسی قرار می دهد که در سالهای دهه ۶۰ خورشیدی به دلیل فعالیت‌ و یا گرایش‌ سیاسی، عقیدتی‌شان در یکی از خوفناک‌ترین زندان‌های ایران اسیر بودند و تجارب تلخ و سیاهی را از سر گذراندند. ایرج مصداقی در دهه ی ۶۰ خورشیدی، ده سال در زندان های اوین، قزل حصار و گوهردشت به سر برده و نه تنها خود مورد شکنجه های سیستماتیک قرار گرفته ، بلکه از نزدیک شاهد اعمال آن بر دیگر زندانیان نیز بوده است. وی تاکنون هجده کتاب منتشر کرده و تم غالب کتابهایش دادخواهی، وضعیت حقوق بشر، ریشه های ایدئولوژیک شکنجه و اشعار زندان است. او در آثار خود بر سیاهکاری ها نور انداخته و نقاب از چهره جنایتکاران برداشته و با واکاوی “اختناق مقدس”، ریشه های ایدئولوژیک این شقاوت را به تصویر کشیده است.

کتاب “شکنجه به نام خدا” ترجمه کتاب “دوزخ روی زمین” است که به مناسبت سی امین سالگرد کشتار 67 انتشار یافته است. این کتاب به بررسی ریشه های ایدئولوژیک شکنجه در نظام اسلامی و همچنین توصیف “قبر”، “قیامت” و “واحد مسکونی” بدترین شکنجه گاه زنان در زندان قزلحصار می پردازد و توضیح می دهد که پشتوانه ایدئولوژیک “زن ستیزی” نظام اسلامی چیست و چگونه عمل می کند.

 

ماریا رشیدی؛ “آزادی سوخته”

کتاب “آزادی سوخته”، بیوگرافی ماریا رشیدی سومین کتابی بود که معرفی شد.  او دبیر انجمن زنان استکهلم و خود یکی از زنان قربانی خشونت خانوادگی است که با نوشتن سرگذشت خود به میدان مبارزه با خشونت در خانواده گام گذاشته. این کتاب داستان زندگی خود اوست کسی که می‌گوید در گذشته چهره‌ام زیبا ولی اعتماد به‌نفسم بسیار ضعیف بود. حالا چهره‌ام تغییر کرده ولی زنی شده‌ام با اعتماد به نفس قوی و “عاشق زندگی”.

 

بخش هنری مراسم:

“شمیم، یارا، حسین گردین”

در این مراسم ضمن پذیرایی، هنرمند محبوب ساکن استکهلم؛ “شمیم” با صدای زیبای خود به همراه پیانو “یارا” و گیتار “حسین گردین” ترانه آهنگ هایی را با مضامین دردهای تاریخی و اجتماعی با عنوان های “تابستان 67″، “کودکان فقر” و “سنگسار” اجرا کردند.

“ژوبین”

در ضمن “ژوبین” هنرمند دیگری بود که با گیتار و آوازهایش اجرای هنری داشت.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *