برونئی : قانون مجازات فجیع (سنگسار) بخاطر رابطه دو همجنسگرا

برونئی: مجازات فجیع «سنگسار» هفته آینده قانونی خواهد شد.

مجازات‌های بی‌رحمانه و غیرانسانی مانند مجازات مرگ از طریق «سنگسار» به خاطر رابطه جنسی میان دو همجنس و «قطع دست» برای سرقت از هفته آینده در برونئی اجرا خواهد شد.

ریچل چوا هاوارد،‌ نماینده عفو بین‌الملل گفت: « برونئی باید فورا برنامه‌های خود برای اجرای این مجازات‌های هراس‌انگیز و شریرانه متوقف کرده و در قوانین خود مطابق با تعهدات حقوق بشری‌اش تجدیدنظر کند. جامعه بین‌المللی باید فورا و پیش از عملی شدن این مجازات‌های بی‌رحمانه برونئی را محکوم کند.»
«تصویب چنین قوانین غیرانسانی‌ و بی‌رحمانه‌ای به خودی خود هراس‌انگیز است. برخی از این موراد همچون رابطه جنسی رضایت‌مندانه افراد بالغ اصلا نباید به عنوان جرم در نظر گرفته شوند.»
بر اساس اطلاعیه رسمی قرار است این قوانین از روز سوم آپریل به اجرا در بیایند.

از سوی دیگر اعلام این خبر، و به‌ویژه تمرکز آن بر همجنس‌گرایان سبب وحشت گروه‌های حامی حقوق بشر شده است. عفو بین الملل از برونئی خواست اجرای مجازات‌های تازه را که «عمیقا ناقص» اند «بی‌درنگ متوقف» کند.

ریچل چوا هاوارد،‌ نماینده عفو بین‌الملل در امور برونئی نوشت: «تصویب چنین قوانین غیرانسانی‌ و بی‌رحمانه‌ای به خودی خود هراس‌انگیز است.» و افزود برخی از این موارد «نظیر رابطه جنسی میان همجنس‌گرایان بالغ، و با رضایت طرفین اصلا نباید به هیچ‌ وجه جرم تلقی شود.»

برونئی تا ۱۹۸۴ مستعمره بریتانیا بود و پیش از این نیز همجنسگرایی در این کشور مشمول زندان می‌شد اما از این پس همجنسگرایی در کنار لواط، زنا و تجاوز در این کشور حکم اعدام دارد. نوشیدن الکل حرام است و عدم حضور در نماز جمعه و بچه‌دار شدن بدون ازدواج زندان و جریمه دارد.

احکام اسلامی در برونئی تنها در مورد مسلمانان اجرا می‌شود که دو سوم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

سلطات نشین برونئی جزیره کوچکی در جنوب شرقی آسیا در مجاورت اندونزی و مالزی است که ۴۵۰ هزار جمعیت دارد که اکثریت آنها مسلمان هستند.

«حسن بولکیاه» سلطان برونئی که از ثروتمندترین مردان جهان است، از سال ۲۰۱۴ دستور اجرای کامل احکام شریعت برای مسلمانان این کشور را صادر کرد و مقامات قضایی این کشور به تدریج این مجازات ها را اجرایی می کنند.

سازمان های بین المللی و مدافعان حقوق بشر ضمن اعتراض به مجازات سنگسار، به شدت از سیاست های مقامات این کشور انتقاد کردند و خواستار بازنگری در اجرای چنین قوانین غیرانسانی شدند.

علاوه بر سنگسار، مجازات های دیگری مانند قطع دست و پا یا شلاق درانتظار سارقین یا بزهکاران است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *