زندانی بودن یک فعال ال.جی.بی.تی بخاطر همجنسگرایی

دیوان عالی هند، در یک حکم تاریخی، بخش‌هایی از قانون دوران استعمار را باطل اعلام کرد؛ قانونی که بر اساس آن همجنسگرایی جرم شناخته می‌شد.  جیشری باجوریا در گفتگو با آریف جعفر، کنشگر حقوق LGBT که با استناد به قانون 377 دستگیر شده و 47 روز را در زندان سپری کرده بود، چنین می نویسد:

 

” خیلی ترسناک بود” آریف جعفر 47 ساله، این را در حالی به یاد می‌آورد که بیرون از محوطه‌ی دیوان عالی کشور، جایی که حکم قضایی روز پنجشنبه اعلام شد، ایستاده است.

این مرد کوتاه قامت با عینکی بر چشم، یک نشانه صورتی رنگ براق برای حمایت از آنچه برایش مهم است، بر روی پیراهن خود دارد. او می‌گوید: “محروم بودن از آب آشامیدنی … هر روز مورد ضرب و شتم قرار گرفتن فقط به خاطر گرایش جنسی‌ام، تجربه‌ای واقعا وحشتناک بود … تقریبا 17 سال طول کشید تا حتی در مورد آن صحبت کنم.”

جعفر یکی از دادخواهانی است که به دیوان عالی مراجعه کرده تا درخواست تجدیدنظر خود را در مورد حکمی که در سال 2013 مبتنی بر قانون دوران استمعار صادر شده، به دادگاه ارائه دهد.

این قانون، باقیمانده از دوران استعمار بریتانیا، به ندرت اجرا شده،  اما اعضای جامعه ال.جی.بی.تی می‌گویند که این قانون سال‌ها به عنوان بهانه‌ای برای تبعیض علیه افراد LGBT و به عنوان وسیله‌ای در دست پلیس و سایر افراد برای آزار و اذیت، تهدید و اخاذی از آنها مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. اما برای آریف، که خودش را همجنسگرا و کنشگر حقوق LGBT در لاکنا می‌داند، این قانون به ابزاری فراتر برای آزار و اذیت تبدیل شد.

آریف همراه با چهار تن از همکارانش در نهاد مدنی Bharosa Trust، که خدماتی همچون ارائه اطلاعات، مشاوره وحمایت از افراد ترنس و همجنسگرا را برعهده داشتند، در تاریخ 8 جولای 2001 با استناد به قانون 377 بازداشت شدند. آنها پیش از اینکه به صورت رسمی دستگیر شوند، توسط ماموران در انظار عمومی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

 

“توطئه همجنسگرایان”

پلیس همچنین دفتر کار آن‌ها را مورد حمله قرار داد و مقالات مربوط به هویت جنسی، گرایش جنسی و روابط جنسی سالم و یک سری کاندوم و چند اسباب‌بازی جنسی را که برای آموزش از آن‌ها استفاده می‌شد به عنوان مدارک جرم برای ارائه به دادگاه ضبط کرد. همه اینها به عنوان مدرک “انحراف” آنها به نمایش گذاشته شد.

آریف در فوریه 2018، هنگامی که سرانجام سکوت طولانی خود را در مورد 47 روز در زندان شکست، اینطور نوشت: “تا شب، [کانال های خبری تلویزیون هند] تیترهای خبری مانند ” یک پایگاه فساد همجنسگرایی ” را همه جا منتشر کرده بودند و در مورد این نظریه که من از پاکستان پول گرفته بودم تا همه مردان هندی را همجنس‌گرا کنم، بحث می‌کردند.”

پلیس به دادگاه گفت که جعفر و همکارانش بخشی از یک توطئه برای تبلیغ همجنسگرایی هستند. درخواست‌های مکرر افراد دستگیر شده برای آزادی به قید وثیقه رد شد. آریف می‌گوید که او و همکارانش از سوی برخی از افسران پلیس، به دلیل همجنسگرا بودن، تحت شکنجه و تحقیر قرار گرفتند.

او پرونده دادخواهی خود را در ماه آوریل 2018، دو ماه پس از آنکه سرانجام در مورد مصائب خود صحبت کرد، به دیوان عالی کشاند. آخرین جلسات دادرسی  و استماع پس از مبارزه‌ای طولانی برای جرم‌زادیی از روابط همجنسگرایان در هند تشکیل شد.

در سال 2013 دیوان عالی، تصمیم دادگاه عالی دهلی در سال 2009؛ مبنی بر عدم اعمال قانون  377 مبتنی بر روابط جنسی همراه با رضایت طرفین در بزرگسالان را لغو کرد. دیوان عالی در توجیه نقض این قانون اشاره کرده بود که شواهد کافی منوط بر اعمال رفتارهای تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های جنسی از سوی دولت یا جامعه وجود ندارد.

وی همچنین می‌گوید: “بنابراین من می‌خواستم داستان خود را درباره اینکه من و همکارانم چگونه تحت تاثیر این قانون قرار گرفتیم و اینکه چطور هنوز هم پس از 17 سال آن تاثیرات را حس می کنیم، بیان کنم.”

پرونده علیه آریف جعفر و همکارانش هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. وی اظهار می کند که به خاطر حکمی که روز پنجشنبه اعلام شد، سرانجام به کمی آرامش رسیده است.

ادو مالچترا، یکی از پنج قاضی که حکم را به تصویب رساند، نوشت: “تاریخ به اعضای این جامعه و خانواده‌هایشان یک عذرخواهی برای تاخیر در جبران سال ها سرزنش و طرد شدن که این افراد بخاطرش رنج برده‌اند، بدهکار است. اعضای این جامعه مجبور شده‌اند زندگی سرشار از هراس از تجاوز و آزار و اذیت را تجربه کنند.”

آریف در حالیکه این کلمات را بیرون از محوطه دیوان عالی کشور می‌خواند، ضمن اینکه بسیار تحت تاثیر قرار گرفته بود گفت: “این کلمات واقعا برای ما بسیار پرمعنی است. این سفر 30 ساله ارزشش را داشت. حکم امروز ارزشش را داشت.”

جیشری باجوریا مشاور تحقیقی دیده‌بان حقوق بشر است. شما می توانید او را در توییتر @jayshreebajoria دنبال کنید.


منبع خبر: https://www.bbc.com/news/world-asia-india-45444652

(مترجم: نازنین – ترجمه توسط ماناو / کپی با ذکر منبع مجاز است).

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *