حضور ماناو در مراسم رژه افتخار (پراید) در استکهلم روز شنبه پنجم آگوست 2017

هر ساله جشنواره راهپیمایی افتخار (پراید) همجنسگرایان، دوجنسگرایان و تراجنسی/جنسیتی و به طور کلی کوئیر در شهر استکهلم در راستای شکستن کلیشه ها و نرم های ضد انسانی، احقاق حقوق مدنی، اجتماعی و … و دگرجنس خواهی اجباری برگزار می شود. این مراسم در سوئد که بعنوان جشنواره پراید اسکاندیناوی شناخته می شود گروههای مختلف و متنوع از جمله فمینیست ها، جامعه ی آکادمیک، پزشکان، پژوهشگران و محققین، دانش آموزان و دانشجویان، اتحادیه های کارگران، پلیس، معلمان، انجمن های متعدد، روانشناسان و … را در برمی گیرد. در این میان حتا می تواند شاهد حضور کشیشان همجنسگرا و همجنسگرایان وابسته به کلیسا، معتقدین به مذاهب گوناگون بود که این پدیده ی انسانی را حمایت می کنند. همچنین حضور پناهجویان و مهاجرینی که در کشورهای خود از وضعیت اسفبار علیه جامعه ی انسانی کوئیر سخت در رنج اند قابل ملاحظه است.

مراسم پراید در سوئد از سال ۱۹۹۸ آغاز شده است و هزاران تن در برپایی آن شرکت داشته و صدها هزار تن بازدیدکننده دارد. در دهه های اخیر، جنبش کوئیر در بسیاری از جوامع مدرن به رسمیت شناخته شده و هر چه این جنبش پیش می رود هنجارهای نرماتیو شده ای همچون دگرجنس خواهی اجباری، دگرجنسگرامحوری، مردسالاری، و دیگر اشکال نابرابری و تبعیض را مورد نقد قرار داده است.

جنبش کوئیر در جهت مبارزات برابری خواهانه و عدالت جویانه و برسمیت شناخته شدن حقوق مدنی و دمکراتیک انسانی خود تاکنون توانسته با تکیه بر مبانی حقوق مدنی انسانها گامهای قابل توجهی بردارد، هر چند اعضای جامعه کوئیر در سوئد همچنان با مشکلات و مسائلی درگیرند، اما به هیچوجه این مشکلات قابل مقایسه با وضعیت آنها در ایران نیست چرا که  نه تنها از نظر قضایی، احکامی همچون شلاق و زندان علیه آنان را شامل می شود بلکه از نظر روانشناسی، این پدیده ی انسانی، انحراف و بیماری محسوب می شود.

امسال “ماناو” نیز همراه با گروههای مختلف حاضر در رژه ی افتخار استکهلم به خیل راهپیمایان و شرکت کنندگان در این مبارزه پیوست که بخشی از مبارزه برای آزادی بشریت است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *